29 Jul 2011

My name is Maria and I'm a Pinoy.

Masa aku tengah leka drive kereta tadi, aku khusyuk pulak dengar iklan serbuk pencuci jenama Daia. Perbualan antara seorang suri rumah tempatan dan pembantu rumahnya yang bernama Maria. Loghat Maria sah-sah Filipina yang agak pekat.
Aku terfikir, kalau sebut wanita Filipina, gerenti selalu jumpa yang bernama Maria. Aku fikir balik, kalau Malaysia, selalu dapat perempuan bernama Wati, Yati, Ida dan Ina. Indonesia pulak, mesti akan dapat jumpa Yanti, Sari, Dewi, Rikka Sumanto (hah?). Kalau Sepanyol, Rosamaria, Corazon, Maria jugak, Rosalinda, Paloma..Jepun pulak Aiko, Ayumi, Reiko, Kiko Kiki Lala segala...
Aku nak jawab apa pulak dengan nama aku ni?
 Susah sangat, aku jawab:






Aku ni United Nations sikit.









No comments:

Post a Comment