23 Apr 2015

Sangkar

OK lamak udah sik nulis blog dalam bahasa ibunda tek nak. So kenak aku boleh engkah tajuk "sangkar" atas nun? Banyak benda dipikir ku dua tiga menjak tok. Tok ada sedikit lanjutan dari pos sebelum tok tek. Aku luah rasa maok kekal jadi nembiak. Bunyi kedak sik senonoh jak gaya tapi ada sebab kenak ku pikir gia.
Perhati dunia sekeliling kita kinek tok? Makin menjadi-jadi kan? Perang, bunuh, politik iboh cerita panjang, luka hati kerna GST tek belum juak keghin.
Sangkar, kadangkala kita rasa kita bebas. Tapi bila perhati menar-menar, kita bebas dalam sangkar ya jak. Bebas tapi sik bebas. Dikongkong tapi sik juak dikongkong.
Apa juak reti ku madah gia tek?
Entahlah. Tauk sik dunia tok Tuhan ciptakan simple jak sebenarnya. Aku pun rasa kedak ya juak dolok. Why complicate things?
Kadang-kadang segala komplikasi yang kita ada dalam otak dalam dirik kita bukan juak kerna sesetengah faktor. Kali juak sekda keja, nak dipolah juak keja. Kali juak sekda penyakit, polah sigek.

Apa point aku tok?
Entahlah.

Aku kinek tok dalam "sangkar" jaga anak-anak exam.

Sangkar kebosanan.
Bah kelak beloya pasal sangkar gik.

No comments:

Post a Comment